Husk: Tag en computer med. Vi er blevet lovet, at der denne gang er adgang til trådløst. I skal logge på "Elevhotspot" med jeres Uni-login. Derudover vil der være 4 computere.
Dette er kursets sidste dag. Og sidste dag på det første m-læringskursus for folkeskolelærere i Vejle Kommune. Det skal naturligvis evalueres, så alles refleksioner og forslag til fremtidige kurser kan komme frem.
Vi indleder med at høre om erfaringer med de mobiler, der har været med hjemme på skolen (sidst var der mulighed for at tage ekstra mobiler med hjem). Nogle har også erfaringer med at lave MobiSticks til (og sammen med) deres elever. Programmet kommer til at se nogenlunde sådan her ud:
1. Erfaringer fra undervisningen siden sidst
- Video, lyd, fotos, internet, kommunikation, apps - og MobiSticks
- Hvilke mobildidaktiske erfaringer er der gjort?
- Hvad betyder det for tilrettelæggelse og evaluering af m-læring? (Se evt. oplæg fra sidst)
- Sidst havde vi besøg af Jacob Knudsen.
- Denne gang skal I møde en mand, der er født med en mobil i hånden, og som har lavet alt fra et mobilt sproglaboratorium til brug af mobilen i UU-vejledning & Forumteater. Han er bl.a. optaget af læring via optagelse, redigering og deling af video - via mobil.
3. Mobile teknologier i og på tværs af fag
- Mobiltelefonen er ikke eneste "mobile" teknologi - et konkret eksempel er tabletcomputeren: Se evt. "Multimodal læsetilegnelse med tabletcomputer"
- Hvordan kan vi fagligt og tværfagligt udnytte (frem-)tidens mobile teknologier? - nogle bud også fra jer
Evaluering af kurset
- Hvad har været lige øjet og hvad kunne gøres anderledes?
- Hvad er jeres anbefalinger til fremtidige kurser?
- Hvordan kan fremtidige kurser blive endnu mere praksisnære? Se evt. artiklen På vej mod Den Digitale Skole - Hvilke strategiske refleksioner kræver it-komptenceudvikling?
Her er nogle tilbagemeldinger fra kurset.
SvarSletRigtig fint at der var mobiler.
Det har været godt, men jeg har ikke brugt den mest. Jeg tog den ikke ned fra hylden. Men det ville være fint at have den til praksisnær brug.
Have input
Afprøve
KOmme tilbage (og få feedback)
Beskrive et forløb - og få det
Godt med de konkrete ting - det havde oprindeligt ikke min interesse
Man bliver præsenteret for noget konkret (Bambuser og MobiSticks)
Det kan selv jeg finde ud af og vise eleverne
Jeg falder fra, hvis jeg får en masse at vide og ikke prøver det af
Det har været spændende at have de hemmelige gæster - de viser noget der kommer
Det kunne være sjovt at mødes et år efter - videndeling
Det er rigtig godt at der er mobiler man kan få mobilerne med hjem
Min var i lommen hele tiden - jeg på krabbetur og så kom den med i vandet
Det med at få et netværk er rigtig vigt.
At lære at kende nogen på de andre skoler - og få indblik
Fora er rigtig vigtigt.
Jeg savnede en at sparre med derhjemme på skolen
Der var ikke så megen viden på min skole
Have det som møde som punkt - hele skolen skal være engageret
Det er godt at være flere afsted
Vi har haft travlt
Det virker godt at komme hjem til den samme skole -
Der er ikke den person hos os, der ikke ved hvad en MobiStick er.
Det er rart at være fra flere forskellige steder.
Men det vil rykke mere hvis det er på skolen
Vidensdeling
Det er ikke nødvendigvis lærerne der skal undervise
Her er der en klasse, der kan noget - og så skal de vise andre
Lærere er pressede - men det er vigtigt at holde fast, fordi så er toget bare kørt
Jeg oplever en kæmpe interesse for it-feltet.
Vi har en mediepatrulje for 3. til 6. klasse
Eleverne skal lære eleverne noget.
Lære et program og så hjælpe nogen, der er mindre end dem selv
Et enkelt program - og hjælpe en lærer og en klasse
KOllegerne skal se, at det gør livet nemmere
Vi skal bruge "medievalgsholdene" til at undervise andre
Elever kunne være på biblioteket - i pauser - og lære andre noget
Det kræver en holdningsændring hos nogle lærere